Παρασκευή, 13 Σεπτεμβρίου 2019

Η Αρχιτεκτονική "Σκοτώνει" τη Μουσική

Πολλές φορές, αν όχι τις περισσότερες, οι τεχνικοί ήχου, καλούμαστε να κατανοήσουμε την τέχνη άλλων και να καταφέρουμε μέσω των γνώσεων, αλλά και της εμπειρίας μας, να την αποδώσουμε ενισχύοντάς την με τον “καλύτερο” τρόπο. 

Ανάμεσα στον καλλιτέχνη, την τέχνη του και στους τεχνικούς παρεμβάλλεται ένας αριθμός μηχανημάτων. Τα ηχεία, κυρίως, αλλά και τα υπόλοιπα μηχανήματα, κάποιος άλλος ίσως άνθρωπος, με άλλη ιδιότητα ή κάποια εταιρεία, αποφάσισε για το τί χαρακτηριστικά θα έχουν, που και πως θα τοποθετηθούν, και θεωρητικά, πως θα πρέπει να λειτουργήσουν όλα μαζί σωστά. 

Δηλαδή η μελέτη, ο σχεδιασμός και η ρύθμιση του συστήματος ήχου στο χώρο. Όπως ακριβώς και στην μελέτη, στο σχεδιασμό και στο χτίσιμο του χώρου έτσι ακριβώς και στην τοποθέτηση ενός ηχοσυστήματος σε αυτό το χώρο θα πρέπει να ακολουθηθεί μία συγκεκριμένη διαδικασία με αρχή, μέση και τέλος. 

Είναι πολύ εύκολο για εμάς που έχουμε την εμπειρία να δούμε τα λάθη ειδικά όταν είναι τέτοιου μεγέθους αλλά και να τα μετρήσουμε. Σίγουρα στον χώρο που φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία κάποιος δεν μπόρεσε να το δει, δεν το μέτρησε ή ίσως δεν πέρασε από το μυαλό του ότι μπορεί να δυσκολέψει ή και να ακυρώσει τη δουλειά κάποιου άλλου με την συγκεκριμένη σχεδιαστική παρέμβαση. Είναι οφθαλμοφανές πως ακυρώνει αυτό για το οποίο σχεδιάστηκε και τοποθετήθηκε αυτό το ηχείο ανεξαρτήτως ποιότητας και κόστους. 




Θα πρέπει να παραδεχτώ πως κανένας "αρχιτέκτονας" δεν είναι υποχρεωμένος να ξέρει ότι αυτό θα βλάψει την τελική απόδοση του ηχείου και τη μεταφορά του ήχου προς τον αποδέκτη. Αυτό είναι δουλειά άλλου να το επισημάνει καθαρά, πριν υλοποιηθεί, ώστε να γίνει κατανοητό και να βρεθεί άλλη λύση.

Στο συγκεκριμένο ηχείο από τις 9 οκτάβες που μπορεί να αποδώσει η μία οκτάβα έχει εξαφανιστεί και φαίνεται σε μία τόσο κοντινή μέτρηση. Ας δεχθούμε όμως πως βρίσκεται μόνο εκεί το πρόβλημα. Εάν θεωρήσουμε πως η δουλειά ενός Side Fill ηχείου όπως αυτό, είναι να ενισχύσει κυρίως τη συγκεκριμένη συχνοτική περιοχή το τίμημα είναι πολύ μεγαλύτερο. Δυστυχώς δεν ήταν δυνατόν να γίνει κάτι περισσότερο αλλά να μετρηθεί έτσι. 

Γενικοί κανόνες τοποθέτησης ηχείων 
  • Το ηχείο πρέπει να κοιτάει προς το χώρο που χρειάζεται να καλύψει ή πιο σωστά να κοιτάει προς τους ακροατές που πρέπει να ακούσουν από το ηχείο αυτό. 
  • Να κοιτάει μακριά από τοίχους. 
  • Να είναι μπροστά από εμπόδια όπως ένας τοίχος και όχι πίσω από αυτόν.
  • Όταν τοποθετείται μαζί με άλλα ηχεία θα πρέπει να συγχρονιστεί και να συνδυαστεί με τον σωστό τρόπο ώστε να λειτουργήσουν σε αρμονία.
  • Να έχει την απαραίτητη γωνιακή κάλυψη. Ο ήχος που εκπέμπει ένα ηχείο 100° τοποθετημένο σε έναν χώρο που έχει ανάγκη από 50° μοίρες κάλυψης θα μεταμορφωθεί σε ανεπιθύμητες ανακλάσεις.
  • Πριν τοποθετηθεί ένα ηχείο θα πρέπει να γίνει μελέτη ώστε να αποφασιστεί με βάσει τις ανάγκες του χώρου εάν είναι το ηχείο το οποίο έχει τα απαραίτητα χαρακτηριστικά για τον συγκεκριμένο χώρο.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου